Wil jij ook een raket lanceren? Doe dan mee met de workshop waarin je alles leert over luchtdruk, hoe een raket werkt, en hoe je er zelf een kan maken en lanceren. Kom het proberen!

Trek jij liever een labjas aan om proefjes te doen? Kom dan leren wat er gebeurt als je verschillende stofjes bij elkaar gooit en je een chemische reactie krijgt! In deze workshop ga je je eigen bruisballen maken die je ook nog mee naar huis mag nemen.

Meer weten over de proefjesfabriek? Zie dan www.proefjesfabriek.nl

Verzorgd door de proefjesfabriek en begeleid door studenten van de TU Delft

Ontdek bij een zand-bubbelbad en een zand-waterloper wat zand, zwaartekracht en natuurkunde met elkaar gemeen hebben!

Zand stroomt in een zandloper, maar op het strand kun je op het harde zand gewoon lopen. Dat lijkt heel gewoon maar is heel gek: zand is dus zowel een vloeistof als een vaste stof. Wat is dan eigenlijk het verschil tussen ‘vaste stoffen’ en ‘vloeistoffen’? Bij ‘Vloei?Stof tot nadenken’ kun je met een zand-bubbelbad en een zand-waterloper zelf aan de slag om het antwoord te vinden op deze vraag.

Meer weten over Vloei?Stof tot nadenken? Zie dan www.instagram.com/caliper_itn/

Verzorgd door Dr. Joshua A. Dijkman, Dr. Marcel Vonk, Sjard ter Huurne en  Suzanne Lexmond van de Universiteit van Amsterdam

Bij het Universiteitsmuseum Utrecht (UMU) kun je van alles onderzoeken, net zoals onderzoekers van de Universiteit Utrecht doen. Ga zelf aan de slag en onderzoek! Rolt de kegel naar boven, of toch naar beneden? Kun je twee dingen tegelijkertijd doen? Filosofeer met elkaar; kan een konijn volgens jullie ook een wetenschapper zijn? Of wil je liever dierenschedels vergelijken? Kun jij ontdekken wat de vlees-, alles- en planteneter is? En nog veel meer!

Alvast meer weten over het UMU? Bekijk www.UMU.nl. 

Verzorgd door Universiteitsmuseum Utrecht (UMU)

Bouw een auto van LEGO en laat deze zo ver mogelijk van een helling afrijden!

Verzorgd door Saxion PRE Programma

Ga op verhalenreis en leer een nieuwe taal! Als je dacht dat verhalen saai waren… ben je nog nooit voorgelezen door een robot! In dit experiment kunnen kinderen een verhaal voorgelezen krijgen door Robin de robot. Het verhaal wordt voorgelezen in een andere taal, maar maak je geen zorgen, Robin helpt je om de woorden te leren.

Verzorgd door Hogeschool Utrecht en Hogeschool iPabo

Duik in de wereld van muziekrobots. Ga spelenderwijs aan de slag met twee interactieve experimenten: het muzikale memory spel “Toon tweelingen” daagt je uit om muziekparen te vinden, zelfs als de tonen veranderd of verwijderd zijn, zodoende leer je hoe belangrijk toon is voor AI en mensen. Bij “ToonSpeurders: De Magie van Muziekherkenning” zie je hoe computers razendsnel nummers herkennen met geavanceerde technieken. En bij “mens of machine?” test je je oren: kun je herkennen of de muziek door mensen of robots gemaakt is?

Alvast meer weten over Muziek met Machines? Bekijk https://www.amsterdammusiclab.nl/ hier!

Verzorgd door Marcel Antonio Vélez Vásquez, M.Sc. van Music Cognition group, ILLC, UvA

Heb jij je altijd afgevraagd hoe een foto nou tot stand komt? Met chemicalien wordt het het ontwikkelproces van een foto in het buitenlicht laten zien. Jij krijgt een al bewerkt vel papier en mag daar een voorwerp op leggen, na een kwartier/half uur in de zon wordt de emulsie blauw en is het gedeelte waar jouw voorwerp ligt wit. Dit toont hoe een foto zijn beeld krijgt doormiddel van belichting. Senior docent Media van Aventus (Miriam Antheunisse) begeleidt dit proces.

Verzorgd door Miriam Antheunisse van Aventus

Wil jij jouw naam ontdekken in alledaagse voorwerpen. Ga met een Ipad op pad om in voorwerpen (denk aan een tafel of rand van een brug) de letters te fotograferen van je naam. Ga de wereld eens anders bekijken door de lens van een camera. Docent Media van Aventus (Marc Weijkamp) begeleidt dit.

Verzorgd door Marc Weijkamp van Aventus

Neem deel aan een workshop waarbij je op drie manieren leert beslissingen te nemen. Het eerste onderdeel is een knikkerbord waarbij je spijkers zo moet neerzetten dat de knikker op de gewenste manier door het bord rolt. Bij het tweede onderdeel beantwoord je individueel allerlei vragen via een laptop. De antwoorden worden door een onbekend algoritme verwerkt tot een eindresultaat. Tot slot is er een groepsopstelling waar vier tot zes kinderen gezamenlijk moeten zien te komen tot een vooraf vastgesteld eindresultaat. Iedereen heeft de beschikking over een eigen draaiknop die elektronische input genereert.  

Alvast meer weten? Bekijk hetlabrotterdam.nl

Verzorgd door Stichting HET LAB Rotterdam, Tom van Doveren in samenwerking met Joeri Kortenhorst, Dennet.